01-12-2014

Mode geeft je een identiteit

Ik moet eerlijk toegeven dat ik zelf de mode niet op de voet volg. Als ik iets mooi zie, ga ik het passen en koop ik het misschien (na veel wikken en wegen). Bij mij doet het er niet toe of dat van de laatste nieuwe collectie is van een of andere bekende ontwerper. Ik doe gewoon aan waar ik zin in heb en wat ik zelf mooi vind. Dat is volgens mij één van de redenen waarom mode niet oppervlakkig is.

Iedereen is uniek en niemand is hetzelfde, ieder van ons heeft zijn eigen stijl. De ene al wat opvallender dan de andere. Ik vind het belangrijk dat je doet waar je jezelf goed bij voelt. Je mag kijken naar anderen, maar enkel ter inspiratie. Ga niet kopiëren wat een ander heeft, dit kan namelijk totaal in contrast zijn met je karakter en dan past het je gewoonweg niet.


"Clothes mean nothing until someone lives in them." - Marc Jacobs

Mode is een statement


Ieder van ons heeft het recht op zelfexpressie en de vrijheid om je te kleden hoe je zelf wilt. Je maakt een statement en laat je persoonlijkheid zien. Met je kledij communiceer je naar de buitenwereld wie je echt bent. Het zegt iets over jou als persoon en over hoe je in de wereld staat. Daarom is het belangrijk dat je je eigen gevoel volgt en een eigen stijl ontwikkelt. De kleren die je draagt kunnen bij wijze van spreken een harnas zijn waarmee je je beschermt tegen de rest van de wereld. Ze kunnen je zelfvertrouwen geven, een oppepper, een sexy gevoel,… Maar het belangrijkste van al is dat je er een identiteit mee creëert naar de buitenwereld toe. Je kledingstijl is een spiegel voor de rest van de wereld. Je straalt je gevoelens die je vanbinnen voelt uit naar buiten.


Mode is jezelf een identiteit geven


Enerzijds is mode niet oppervlakkig, je meet jezelf een stijl aan die past bij jouw identiteit zonder erbij na te denken wat anderen ervan zullen denken. Zonder kleren hebben we geen zichtbare identiteit voor anderen. Het helpt om een beeld te maken van iemand voordat je nog maar één keer echt gepraat hebt met die iemand. Vooroordelen noemen sommigen het. En dat is het eigenlijk ook, want soms schat je mensen verkeerd in door enkel maar naar hun uiterlijk te kijken. Maar het geeft je wel een soort van identiteit. 

" In order to be irreplaceable, one must always be different. "  
 - Coco Chanel 

Het is fascinerend om je tijdens het winkelen even op een bankje te zetten en gewoon te kijken naar iedereen en alles om je heen. Verbazingwekkend hoeveel verschillende stijlen je door elkaar ziet, maar toch vormen al deze mensen één geheel op de een of andere manier. Het is een mix van stijlen, een mix van identiteiten. Dat maakt dat mode nooit saai kan worden, door de grote hoeveelheid aan kledingstijlen die je ziet.

Iedereen is bewust of onbewust bezig om zichzelf een imago of identiteit aan te meten aan de hand van kleren. De ene al wat intensiever dan de andere. Ik denk dat ik zowat tussenin zit, ik vind het belangrijk dat ik er goed uit zie, maar daarvoor hoef ik niet perse het laatste nieuwe stuk hebben. Ik hou ook wel wat van variatie, het hangt ook allemaal af van in welke mood ik ben. Ik kan heel lui zijn en dan maar snel iets uit mijn kast nemen of ik kan blij zijn en zin hebben om wat meer moeite te doen. Het leukst van al is om me op te kleden als ik naar een 'chique' feest ga. Dat is gewoon het van het! Dat gevoel dat je dan hebt wanneer je er zo opgekleed uitziet, is echt onbeschrijfelijk zalig! 

Ik vond het best wel een uitdaging om deze blog te schrijven. Ik denk dat het een onderwerp is waar je over kan blijven discussiëren.



Ilona Vanseuningen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten