09-12-2014

What's in a logo?

Vorige week dinsdag kwam Steven Bruyneels een woordje uitleg geven over het maken van logo's. Een logo is immers meer dan wat je op het eerste zicht ziet. Er zit een betekenis achter. Het weerspiegelt de waarden van een bedrijf of organisatie. Achter elk logo staat een team dat hard gewerkt heeft om tot een geslaagd logo te komen.

Het is belangrijk dat consumenten een logo meteen linken aan het juiste bedrijf of de juiste organisatie. Anders is al dat harde werk voor niets geweest. De link tussen het bedrijf of de organisatie en hun logo moet meteen duidelijk zijn voor het grote publiek.

Co-creation 


Het is belangrijk bij het vormen van een logo dat je je idee test bij andere mensen. Je laat je ideeën in vraag stellen door mensen extern. Het is namelijk moeilijk om je in de gedachten van mensen te verplaatsen. Door aan co-creatie te doen, kan je achterhalen hoe mensen bepaalde zaken zouden verwoorden dat jij moet formuleren en vertalen in een logo. Je gaat je met andere woorden verdiepen en inleven in de wereld van de doelgroep. Ze helpen jou op weg om een goed logo te kunnen creëren.

What's hot in the world of logo's?


Als je een logo gaat ontwerpen moet je zeker en vast kijken naar de laatste designtrends. Zo komt je logo niet ouderwets over en creëer je een frisse look & feel van het bedrijf/de organisatie. Vandaag de dag weten de Duitsers als de beste "what's hot and what not" in de wereld van designtrends. Als je dus inspiratie nodig hebt, kijk dan zeker en vast naar Duitsland.

Enkele designtrends die tegenwoordig "hot" zijn:

  • zwart-wit logo
  • vereenvoudiging
  • patronen
  • organisch/ verloop (er zit beweging in)
  • transparantie en overlappingen
  • veranderlijke beweging


 Proximus did a great job





Een goed voorbeeld van een geslaagd logo is dat van Proximus. Eind september 2014 veranderde Proximus van logo. De hoofdkleur 'paars' werd behouden en de letter 'x' springt nog steeds in het oog. De oneindige beweging van de 'x' symboliseert het gevoel van eenheid en nabijheid, net zoals de convergentie tussen vast en mobiel. Anderzijds illustreert deze oneindige lijn het speelse en enthousiaste karakter van het bedrijf.

Op één week tijd hebben ze een geslaagde re-branding gedaan van hun nieuwe logo.


Ilona Vanseuningen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten