05-12-2014

A-stad: van zij naar wij en van iedereen

Hoe kan je een stad één laten voelen? Een paar jaar geleden (2003) stond de stad Antwerpen voor de uitdaging om de verdeeldheid in de stad ongedaan te maken. Niet meteen een makkelijke job om aan te beginnen, maar LDV United nam de uitdaging aan om stad Antwerpen hierbij te helpen. Harry Demey lichtte toe hoe ze dit tot stand hebben gebracht.

Politieke situatie 2003


Op dat moment was er een zware politieke crisis. Meer dan 1 op de 3 mensen in Antwerpen stemde extreem rechts. Het stadsbestuur wist niet wat ze hiermee moest doen en na een tijdje zagen ze het ook gewoon niet meer zitten. Er zijn toen veel schandalen aan het licht gekomen en op een bepaald moment heeft de burgemeester en zijn stadsbestuur dan ook de handdoek in de ring gegooid. Ze stopten ermee. De voltallige Belgische media zat toen letterlijk in de nek van Antwerpen. Het gevolg hiervan was dat Antwerpen een zeer verdeelde stad bleek te zijn. Er was eerder een ‘zij’-gevoel in plaats van een ‘wij’-gevoel, het was altijd de schuld van iemand anders en er werd dan ook altijd met de vinger gewezen.

Uit een onderzoek van 2004 bleek dat de Antwerpenaar (samen met de Mechelaar) de minst fiere inwoner van hun stad waren.

LDV United


LDV United is een reclamebureau, onder leiding van Harry Demey. Dit was het eerste bureau in de jaren ’90 dat zich buiten Brussel bevond. LDV United bevindt zich in Antwerpen. Als reclamebureau hebben ze tien jaar voor de stad Antwerpen gewerkt. Eerst hebben ze een communicatie-audit gedaan en alle logo’s die maar te vinden waren in de stad verzameld. Uit deze audit bleek dat er gewoonweg teveel logo’s waren en dit zorgde voor een versnippering binnen de stad.

The Challenge


Antwerpen stad terug één maken, was de grootste uitdaging van LDV United. Ze wilden een ‘wij’-gevoel creëren in plaats van een ‘zij’-gevoel. De Antwerpenaars moesten fiere inwoners van Antwerpen zijn.

How did they do it?


Positioneren is niet kopiëren. Het is de bedoeling dat je vertrekt vanuit je eigen eigenheid en waarden. Het kopiëren van je concurrenten kan je duur komen te staan. Doe het dus niet!
Maar hoe heeft LDV United dit nu gedaan? Ze zijn gegaan voor een nieuwe vormelijke identiteit, waarbij ze alle oude logo’s hebben weggegooid. Deze moesten plaatsmaken voor één nieuw logo. Het zou een logo zijn dat alle waarden in zich had en één visueel ding dat er zeker moest inzitten, was de kleur rood. Rood is namelijk de kleur van Antwerpen. De ‘A’ heeft een dubbele betekenis. Enerzijds slaagt dit terug op ‘jij’, de bewoner en anderzijds op de ‘A’ van Antwerpenaar.




Het nieuwe logo was een zeer dominant logo. Het had en heeft de ‘jouw’-gedachte en wanneer je het op straat ziet is het herkenbaar. Er zat zeker en vast ook een rode draad in, met als slogan “ ’t Stad is van iedereen”. Ze zijn het logo gaan verspreiden door gebruik te maken van allerlei gadgets. Op al die gadgets stond dan het logo van stad Antwerpen. Dit moest de mensen aware maken van het feit dat er een nieuw logo was. Ze hebben het eigenlijk op een heel organische manier proberen bij de mensen te implementeren.

Zonder twijfel was deze campagne meer dan geslaagd, zowel voor Stad Antwerpen als voor haar inwoners. Het logo en het idee erachter kwam over en de inwoners zijn eindelijk fier op hun stad. De stad was niet langer verzuurd, maar het ‘wij’-gevoel dat ze voor ogen had was eindelijk realiteit geworden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten