14-11-2014

Engage yourself and your people

Deze keer was het de beurt aan Steven Wellens om ons wat meer te vertellen over de PR-wereld. Steven werkt bij Memori en voert er doorlichtings- en adviesprojecten uit over de communicatiewerking van non-profitorganisaties en lokale overheden. Zijn expertise ligt voornamelijk bij identiteit en imago en interne communicatie. Woensdag 12 november kwam hij ons wat meer vertellen over dat laatste, interne communicatie.

Hoe kan je een succesvolle onderneming worden/zijn?


Om een succesvolle onderneming te zijn, moet je interne communicatie vlot en goed verlopen. Dat is iets wat elke ondernemer zich moet voorhouden. Nu, hoe je dat eigenlijk? Steven kwam ons vertellen dat engagement hierin een belangrijke rol speelt. Want hoe meer mensen geëngageerd zijn binnen een organisatie, hoe beter de financiële prestaties en hoe hoger de klanttevredenheid.

Helaas blijkt het slecht gesteld te zijn met engagement binnen een organisatie. Organisaties hechten er niet veel belang aan en dat is verkeerd. Er moet meer belang aan gehecht worden. Dit zal niet alleen je personeel ten goede komen, maar ook de hele onderneming.

Engagement, hoe of wat?


Engagement is echter iets wat uit vrije wil moet gebeuren en niet kan afgedwongen worden. Maar engagement komt er natuurlijk niet zomaar. Als de werksfeer binnen een organisatie niet goed zit, zal er ook geen engagement vanuit het personeel zijn. Mensen moeten zich op hun gemak voelen wanneer ze met andere collega's of hun meerdere praten. Dit zorgt voor een betere sfeer op de werkvloer en hierdoor zal men meer gemotiveerd zijn om geëngageerd te zijn binnen een organisatie.

Visie, missie en waarden


Een onderneming moet haar visie, missie en waarden duidelijk formuleren. Vanaf het moment deze zodanig geformuleerd dat ze duidelijkheid en focus creëren binnen een organisatie, kan er aan het engagement gewerkt worden. Mensen zijn meer geëngageerd als het voor hen duidelijk is, wat er nu van hen verwacht wordt en waarvoor ze eigenlijk staan. Welke missie, visie en waarden wil het bedrijf uitstralen? De boodschap is dus dat je duidelijk moet formuleren waar je als onderneming eigenlijk voor staat.

"Engagement is feeling good and performing well"


Ilona Vanseuningen




Geen opmerkingen:

Een reactie posten